Musik och text...

Köpte en ny skrivbok igår som jag ska skriva ner lektionsidéer och sånt i. På blocket står det

"If music be
the food of love,
play on."


Shakespeare kunde sina saker. För vi vet ju alla hur en låt kan påverka oss. Jag får rysningar av musik jämt. Alldeles nyss var det av Kate Nash - The nicest thing. Underbar låt som en killkompis skickade till mig för ungefär ett halvår sedan när jag kände mig lite nere. Texten beskriver så vackert vad de flesta människor önskar sig mest av allt, någon som verkligen känner en.

"I wish you had a favourite beauty spot
That you loved secretly
'Cause it was on a hidden bit
That nobody else could see
Basically, I wish that you loved me
I wish that you needed me
I wish that you knew when I said two sugars,
Actually I meant three"

Ibland behöver bra musik inte ens text. Här kommer ett exempel på klassisk musik som ger mig gåshud varje gång. Frédéric Chopin - Prelude in E-minor (op.28 no.4)



Och ibland förstår man ingenting av vad någon sjunger, men det är ändå så att det gör ont i hjärtat. Så var det för mig med det estniska bidraget i årets melodifestival Rändajad av Urban Symphony.



Helt klart är musik någonting som påverkar oss otroligt mycket. Om vi går in i en affär och musiken som spelas är för hög eller för dålig kommer vi inte att köpa någonting, vi kommer snarare gå ut ur affären så snart vi bara kan. Musik är också väldigt svårt att bedöma eftersom vi alla har olika smak. Jag tror att jag har påverkats väldigt mycket av musiken jag växte upp med (mamma och pappa lyssnade på 60tals musik och syrran och brorsan på Nirvana och Metallica). Musik är glädje, passion, sorg och kärlek. Det är inte kärlekens föda som Shakespeare skrev, det är livets föda.

/Malin

Kommentarer
Postat av: Andie

Det håller jag verkligen med dig om! Musik är en känslohöjande sak i livet. För var vore livet utan musik?

2009-08-21 @ 12:14:53
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Malin

Och vad vore världen utan musiker Andie? ;)

2009-08-21 @ 14:57:51
URL: http://downthisroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0